Media en intellectueel eigendomsrecht

Met de sterk toegenomen internationalisering van de media enerzijds, het opkomen van media-grootmachten en consolidatie anderzijds, het uitponden van formats, het verkopen, beschermen en schenden van rechten – ook waar dat betrekking heeft op de sportwereld met haar enorme financiële belangen - vormt de media- en entertainmentsector wereldwijd een miljardenindustrie. Daarbij hebben het klassieke intellectuele eigendomsrecht en het auteursrecht het laatste decennium een enorme versnelling ondervonden van de ontwikkeling van het internet. Partijen, zoals uitgevers (van boeken, tijdschriften, muziek, film), die traditioneel een machtige positie hadden, zagen die positie opeens uitgehold worden door de moeiteloze verspreidings- en kopieermogelijkheden die het web biedt. In het kielzog van deze enorme belangen spelen steeds ingewikkelder juridische kwesties, zowel civielrechtelijk als fiscaal. Molenaar Abeln beschikt over een gespecialiseerd multidisciplinair media- en entertainmentteam dat zich richt op een veelheid van media-ondernemers, zoals producenten, omroepen, nieuwe media, uitvoerende artiesten en distributeurs. Een onmisbare schakel in dit spel wordt gevormd door de telecomproviders, omdat zij niet alleen een rol spelen bij de distributie van content, maar ook zelf voortdurend op zoek zijn naar het smeden van nieuwe allianties, hetgeen leidt tot transacties en andere (ondernemingsrechtelijke) vragen.